Arbeidsongevallenverzekering voor werknemers

Wie moet een arbeidsongevallenverzekering afsluiten?

De arbeidsongevallenverzekering (Verzekering arbeidsongevallen) vergoedt werknemers uit de privésector voor de gevolgen van een ongeval op het werk of op de weg van en naar het werk.
De verzekering Arbeidsongevallen komt tussen bij arbeidsongevallen en ongevallen op de weg van en naar het werk waarvan uw werknemers het slachtoffer zijn. De regeling van de schadegevallen gebeurt conform de Arbeidsongevallenwet van 10 april 1971.
Elke werkgever in België is wettelijk verplicht een arbeidsongevallenverzekering af te sluiten voor zijn werknemers die onderworpen zijn aan RSZ (Rijksdienst voor Sociale Zekerheid), maar ook voor bijvoorbeeld jobstudenten die niet aan RSZ onderworpen zijn.

Welke waarborgen zijn standaard voorzien?

De arbeidsongevallenverzekering komt tussen wanneer een werknemer een arbeidsongeval heeft op de werkvloer of op de weg van en naar het werk.
Deze vergoedingen voorzien een arbeidsongevallenverzekering:
  • Een vergoeding voor de medische kosten
  • Een dagvergoeding voor tijdelijke arbeidsongeschiktheid.
  • Een rente in geval van blijvende arbeidsongeschiktheid of overlijden.

Wat zijn de optionele waarborgen?

  • Dekking van het gedeelte van het loon dat het wettelijk maximum overschrijdt
  • Dekking van privé ongevallen van werknemers
  • Dekking van de bedrijfsleiders die een optimale dekking willen
Tip: ben je zaakvoerder of zelfstandige zonder, of met personeel? Denk aan een ongevallenverzekering 24/24 Beroeps- en Privéleven. Deze verzekering zorgt ervoor dat je beschermd bent tegen de gevolgen van een ongeval tijdens jouw beroepsactiviteiten of in jouw privéleven.

Hoe een arbeidsongeval aangeven?

Elk arbeidsongeval moet zo spoedig mogelijk worden aangegeven door de werkgever aan zijn verzekeraar. De werknemer of een van zijn gezinsleden kunnen het ongeval ook aangeven. De aangifte moet gebeuren met een speciaal formulier, waaraan een medisch getuigschrift wordt toegevoegd.

Om een arbeids(weg)ongeval aan te geven dient een voorgeschreven aangifteformulier te worden ingevuld. Dit document kan manueel (papieren versie) ofwel elektronisch (indien aangeboden door jouw arbeidsongevallenverzekeringsmaatschappij) worden ingevuld en vervolgens naar de gepaste verzekeringsmaatschappij worden verzonden.

Een aangifte kan ook elektronisch worden uitgevoerd via het Portaal van de sociale zekerheid. Om dit uit te voeren, heb je een specifieke toegang nodig die je hier kan aanvragen. Van de aangifte (met uniek nummer) krijg je een kopie per e-mail.

Interesse? Vraag gratis een offerte aan!

Wij staan klaar om al jouw vragen te beantwoorden en je te begeleiden naar de beste oplossing.